انحراف بینی

انحراف بینی یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به بینی و تیغه آن است که افراد بسیاری به آن دچار هستند. به طور کلی تیغه بینی نوعی دیواره است که تشکیل شده ازغضروف و بافت همبند بوده و سبب ایجاد مجرا های تنفسی بینی می شوند. هنگامی که این تیغه از حالت تقارن خارج شود و از جای اصلی خود منحرف گردد ، به طبع یکی از مجاری تنفسی کوچک تر شده و مشکلاتی را به وجود می آورد.

این تیغه بینی را به دو قسمت تقسیم می کند و به این خاطر است که با پدید آمدن بیماری ، عفونت و میکروب ها در یک سمت باقی مانده و به قسمت دیگر بینی منتقل نشوند.

در اولین قدم بیمار با گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی مواجه خواهد شد و این شرایط آزاردهنده می باشد. مسئله بعدی بروز سردرد های مداوم ناشی از انحراف تیغه بینی است. غالبا این سردرد بر اثر عفونت سینوس های پیشانی حاصل خواهد شد.

بیمار با انحراف شدید بینی ( جراحی همزمان رینوپلاستی و سپتوپلاستی ) :

انحراف بینی

چه عواملی منجر به انحراف تیغه بینی می شوند؟

به طور کلی عوامل مختلفی در ایجاد انحراف بینی موثر هستند. به عنوان مثال ممکن است به صورت مادرزادی و در زمان جنینی ، تیغه بینی به صورت نامتقارن تشکیل شود و فرد از همان ابتدا دچار انحراف بيني گردد. البته در این شرایط این امکان وجود دارد که از همان ابتدا متوجه انحراف بيني نشوید ولی به تدریج و با افزایش سن نوزاد نمایان خواهد شد.

برخورد ضربه یا تروما از دیگر عواملی است که در ایجاد انحراف بینی تاثیرگذار می باشد. در واقع زمانی که شدت ضربه زیاد باشد منجر به کج و منحرف شدن تیغه بینی شده و کودک با مشکلات تنفسی مواجه خواهد شد.

علائم انحراف بینی

بارز ترین نشانه انحراف تیغه بینی ، مشکل تنفسی است. همچنین بیمار مکررا دچار سینوزیت می شود. عفونت والتهاب غشای مخاط از دیگر علائم انحراف تیغه بینی هستند. سایر نشانه های این عارضه عبارتند از :

1. گرفتگی مداوم یکی از تیغه های بینی و تنفس یک طرفه فرد
  2. عفونت های سینوسی که در برابر دارو مقاوم هستند. در این حالت احتمال خونریزی های مکرر نیز وجود دارد.
  3. پوسیدگی یا خشکی مخاط بینی ( بر اثر جریان هوا بالا )
  4. افرادی که دچار انحراف بینی هستند ، معمولا در خواب دچار مشکل تنفسی و خرخر می شوند.
  5. این افراد تمایل به خوابیدن به یک سمت دارند.
  6. آپنه خواب و قطع شدن ناگهانی نفس به هنگام خواب نیز از دیگر علائم انحراف تیغه بینی می باشد.

چهار + 9 =