جراحی انحراف بینی

انحراف بینی ، یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به بینی و تیغه آن است که ، افراد بسیاری به آن دچار هستند و توسط جراح بینی تشخیص داده می شود. به طور کلی تیغه بینی نوعی دیواره است که تشکیل شده ازغضروف و بافت همبند بوده و سبب ایجاد مجرا های تنفسی بینی می شوند. هنگامی که این تیغه از حالت تقارن خارج شود و از جای اصلی خود منحرف گردد ، به طبع یکی از مجاری تنفسی کوچک تر شده و مشکلاتی را به وجود می آورد.

انحراف بینی

این تیغه بینی را به دو قسمت تقسیم می کند و به این خاطر است که با پدید آمدن بیماری ، عفونت و میکروب ها در یک سمت باقی مانده و به قسمت دیگر بینی منتقل نشوند.

در اولین قدم بیمار با گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی مواجه خواهد شد و این شرایط آزاردهنده می باشد. مسئله بعدی بروز سردرد های مداوم ناشی از انحراف تیغه بینی است. غالبا این سردرد بر اثر عفونت سینوس های پیشانی حاصل خواهد شد.

چه عواملی منجر به انحراف تیغه بینی می شوند ؟

به طور کلی عوامل مختلفی در ایجاد انحراف بینی موثر هستند. به عنوان مثال ممکن است به صورت مادرزادی و در زمان جنینی ، تیغه بینی به صورت نامتقارن تشکیل شود و فرد از همان ابتدا دچار انحراف بيني گردد. البته در این شرایط این امکان وجود دارد که از همان ابتدا متوجه انحراف بيني نشوید ولی به تدریج و با افزایش سن نوزاد نمایان خواهد شد.

برخورد ضربه یا تروما از دیگر عواملی است که در ایجاد انحراف بینی تاثیرگذار می باشد. در واقع زمانی که شدت ضربه زیاد باشد منجر به کج و منحرف شدن تیغه بینی شده و کودک با مشکلات تنفسی مواجه خواهد شد.

علائم انحراف بینی

بارز ترین نشانه انحراف تیغه بینی ، مشکل تنفسی است. همچنین بیمار مکررا دچار سینوزیت می شود. عفونت والتهاب غشای مخاط از دیگر علائم انحراف تیغه بینی هستند. سایر نشانه های این عارضه عبارتند از :

1. گرفتگی مداوم یکی از تیغه های بینی و تنفس یک طرفه فرد
  2. عفونت های سینوسی که در برابر دارو مقاوم هستند. در این حالت احتمال خونریزی های مکرر نیز وجود دارد.
  3. پوسیدگی یا خشکی مخاط بینی ( بر اثر جریان هوا بالا )
  4. افرادی که دچار انحراف بینی هستند ، معمولا در خواب دچار مشکل تنفسی و خرخر می شوند.
  5. این افراد تمایل به خوابیدن به یک سمت دارند.
  6. آپنه خواب و قطع شدن ناگهانی نفس به هنگام خواب نیز از دیگر علائم انحراف تیغه بینی می باشد.

فرایند جراحی سپتوپلاستی

جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی ، معمولا به 30 الی 90 دقیقه زمان نیاز دارد. مدت زمان جراحی به میزان پیچیدگی عمل بستگی دارد. با توجه به وضعیت سلامتی بیمار ، میزان مشکلات بینی و صلاح دید جراح ، روش بیهوشی مناسب انتخاب می شود. بیهوشی معمولا با یکی از روش های ، بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی در بیمار صورت می گیرد.

برای اینکه جراح بتواند به تیغه بینی دسترسی داشته باشد ، برش های کوچکی در یک طرف بینی ایجاد می شود. بعد از آن بافت های مخاطی محافظت کننده بینی ، به طرف بالا کشیده می شوند. تیغه سپتوم بینی به کمک ابزار جراحی ، در موقعیت مناسب خود قرار داده می شود.

پس از اینکه استخوان ها و غضروف های اضافی و خرد شده برداشته شدند ، بافت های مخاطی بینی به موقعیت مناسب انتقال داده می شوند ، و بر روی سپتوم قرار می گیرند. اگر نیاز به ایجاد بخیه در سپتوم بینی و بافت های داخلی آن باشد ، معمولا از بخیه های قابل جذب استفاده می شود.

در نهایت با بستن و بخیه زدن همه برش های جراحی ، برای تثبیت موقعیت جدید تیغه بینی ، روی بینی پوشانده می شود.

نتیجه جراحی سپتوپلاستی

عمل سپتوپلاستی ، تیغه بینی را اصلاح و صاف می کند و این امر باعث می شود عبور جریان هوا از بینی بهتر صورت گیرد ، و مشکلات تنفسی فرد برطرف شود. بهبود تنفس و از بین رفتن زخم های ناشی از جراحی ، در مدت زمان کوتاهی بعد از جراحی ایجاد می شود.

شکل نهایی بینی بعد از جراحی زمانی مشخص می شود که ، غضروف ها و بافت های بینی به صورت کامل ترمیم شوند ، و این امر ممکن است چند ماه به طول بیانجامد.

نتیجه این جراحی در بیشتر موارد موفقیت آمیز بوده ، و بیمار بعد از جراحی ، می تواند شاهد از بین رفتن علائم و مشکلات ناشی از انحراف در بینی ، باشد.

دوازده − هفت =