جراحی لوزه

جراحی لوزه : لوزه ها از انواع بافت لنفاوی بوده و به عنوان اولین محافظ و خط دفاعی بدن در مقابل میکروب ها و ویروس هایی است که از طریق دهان و بینی وارد بدن می گردند.

در واقع تا زمانی که سیستم دفاعی بدن هنوز قوی نشده است این وظیفه لوزه ها می باشد که در مقابل باکتری ها و عفونت های بیرونی مقاومت نموده و شخص را از ابتلا به بیماری ها حفظ کند.

در شرایطی که همین لوزه ها دیگر قادر به دفاع نباشند و خود دچار عفونت های مکرر گردند دیگر نگهداری آن ها به صلاح نبوده و باید توسط جراحي لوزه خارج شوند.

جراحی لوزه

جراحي لوزه اغلب در کودکان بین 3 تا 9 سال اتفاق می افتد اما چنانچه در بزرگسالی لوزه ها رشد کرده و موجب انسداد راه تنفسی فرد شود یا مشکلاتی دیگر ایجاد نماید ، جراحي لوزه ضرورت می یابد.

انواع روش های جراحي لوزه

به طور کل جراحي لوزه طی روش های زیر انجام می شود:

• جراحی لوزه توسط ابزارهای و تیغ های معمول ( اسکالپل )
  • جراحی لوزه به کمک وسیله ای به نام اسنار
  • جراحی لوزه به کمک الکتروکوتر
  • جراحی لوزه با امواج رادیویی

علت خونریزی لوزه

خونریزی از شایع ترین عوارض پس از عمل لوزه می باشد که اگر این خونریزی بیش از 5 دقیقه رخ دهد یا شدت آن زیاد باشد حتما باید به اورژانس مراجعه نمایید.

خونریزی بعد از جراحی لوزه به سه دسته زیر تقسیم می گردد:

1. بروز خونریزی حین عمل
  2. خونریزی طی 24 ساعت اول
  3. خونریزی تاخیری یا دیررس

خونریزی داشتن طی اولین روز ، معمولا بخاطر بقایای بافت لوزه یا وجود لخته خون در آن محل می باشد. مطلبی که باید مورد توجه تان قرار گیرد این است که خونریزی بعد از جراحی لوزه را جدی گرفته و در صورت بروز حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

جراحی لوزه در بزرگسالان خطرناک است ؟

برخی بر این باور هستند که عوارض عمل جراحی لوزه در بزرگسالی بیشتر بوده و ریسک خطر در این گروه سنی افزایش می یابد. همچنین در مواردی تصور بر این است که خونریزی بعد از عمل لوزه در بزرگسالان با شدت بیشتری همراه خواهد بود. اما خبر خوب اینکه هیچ یک از موارد ذکر شده صحت نداشته و چنانچه جراحي لوزه توسط یک جراح متخصص و حاذق انجام گیرد جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.

تنها نکته قابل ذکر در این زمینه ، متوجه درد پس از عمل لوزه می باشد که به نظر می آید این پروسه در سنین بزرگسالی کمی دردناکتر است.

دوازده − 3 =