جراحی لوزه چیست ؟

جراحی لوزه : لوزه ها از انواع بافت لنفاوی بوده و به عنوان اولین محافظ و خط دفاعی بدن در مقابل میکروب ها و ویروس هایی است که از طریق دهان و بینی وارد بدن می گردند.

در واقع تا زمانی که سیستم دفاعی بدن هنوز قوی نشده است این وظیفه لوزه ها می باشد که در مقابل باکتری ها و عفونت های بیرونی مقاومت نموده و شخص را از ابتلا به بیماری ها حفظ کند.

در شرایطی که همین لوزه ها دیگر قادر به دفاع نباشند و خود دچار عفونت های مکرر گردند دیگر نگهداری آن ها به صلاح نبوده و باید توسط جراحي لوزه خارج شوند.

جراحي لوزه اغلب در کودکان بین 3 تا 9 سال اتفاق می افتد اما چنانچه در بزرگسالی لوزه ها رشد کرده و موجب انسداد راه تنفسی فرد شود یا مشکلاتی دیگر ایجاد نماید ، جراحي لوزه ضرورت می یابد.

انواع روش های جراحي لوزه

به طور کل جراحي لوزه طی روش های زیر انجام می شود:

• جراحی لوزه توسط ابزارهای و تیغ های معمول ( اسکالپل )
  • جراحی لوزه به کمک وسیله ای به نام اسنار
  • جراحی لوزه به کمک الکتروکوتر
  • جراحی لوزه با امواج رادیویی

علت خونریزی لوزه

خونریزی از شایع ترین عوارض پس از عمل لوزه می باشد که اگر این خونریزی بیش از 5 دقیقه رخ دهد یا شدت آن زیاد باشد حتما باید به اورژانس مراجعه نمایید.

خونریزی بعد از جراحی لوزه به سه دسته زیر تقسیم می گردد:

1. بروز خونریزی حین عمل
  2. خونریزی طی 24 ساعت اول
  3. خونریزی تاخیری یا دیررس

خونریزی داشتن طی اولین روز ، معمولا بخاطر بقایای بافت لوزه یا وجود لخته خون در آن محل می باشد. مطلبی که باید مورد توجه تان قرار گیرد این است که خونریزی بعد از جراحی لوزه را جدی گرفته و در صورت بروز حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

جراحی لوزه در بزرگسالان خطرناک است ؟

برخی بر این باور هستند که عوارض عمل جراحی لوزه در بزرگسالی بیشتر بوده و ریسک خطر در این گروه سنی افزایش می یابد. همچنین در مواردی تصور بر این است که خونریزی بعد از عمل لوزه در بزرگسالان با شدت بیشتری همراه خواهد بود. اما خبر خوب اینکه هیچ یک از موارد ذکر شده صحت نداشته و چنانچه جراحي لوزه توسط یک جراح متخصص و حاذق انجام گیرد جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.

تنها نکته قابل ذکر در این زمینه ، متوجه درد پس از عمل لوزه می باشد که به نظر می آید این پروسه در سنین بزرگسالی کمی دردناکتر است.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

اگر مشکلات مربوط به لوزه ها حاد نباشد می توان آن را با دارو درمان نمود اما در صورت حاد بودن مشکلات لوزه دیگر درمان دارویی پاسخگو نبوده و باید برای درمان مشکلات لوزه ها باید آن ها را جراحی کرد.

برای اینکه دوران نقاهت بعد از جراحی لوزه را کوتاه نمود، عوارض ناشی از آن را به حداقل رساند و به نتایج مطلوب و رضایت بخش از این جراحی دست یافت لازم است تا یکسری نکات مراقبتی که تعدادی از مهم ترین آن ها در ذیل آورده شده است را رعایت کرد و انجام داد.

مراقبت های کوتاه مدت بعد از جراحی لوزه چیست؟

نکات و دستورالعمل های ذیل از جمله مهم ترین نکات مراقبتی بعد از جراحی لوزه هستند:

• مسکن، آنتی بیوتیک ها و به طور کلی داروهایی که پزشک برای تان تجویز می نماید را به طور کامل و طبق دستور مصرف استفاده کنید.
  • مصرف داروهای استروئیدی مانند وارفارین موجب کاهش غلظت خون شده و ممکن است موجب خونریزی در فرد شود، از همین رو لازم است از مصرف دارو به طور خودسرانه بپرهیزید.
  • حداقل حدود 7 روز بعد از عمل لوزه به منظور چکاپ و معاینه مجدد به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • طی 4 روز ابتدایی استراحت کرده و به هیچ عنوان فعالیت و ورزش های سنگین انجام ندهید.

• خوردن غذاهای نرم، بستنی، سوپ، نوشیدنی های سرد و فرنی در روزهای ابتدایی به خصوص 7 روز اول تاثیر بسیار زیادی در هرچه بهتر سپری شدن دوران نقاهت فرد دارد.
  • طی 14 روز ابتدایی بعد از جراحی فرد ممکن است در غذا خودن و صحبت کردن مشکل داشته، لایه سفید رنگی بر روی زخم او ایجاد گشته، زبان کوچک او متورم شده و دچار گوش درد و گلو درد شود که تمامی این عوارض طبیعی بوده و پس از گذشت حدود 2 هفته بهبود خواهند یافت.
  • برای اینکه روند بهبودی تان تسریع یابد لازم است پس از هر وعده غذایی با سرم نمکی دهان خود را بشویید.
  • حمام کردن بعد از 7 روز بلامانع می باشد.

مراقبت های بلند مدت بعد از جراحی لوزه

• لازم است تا فرد به مدت حدود 1 سال بعد از جراحی تحت مراقبت پزشک خود باشد.
  • از مصرف تنقلات و غذاهایی که ممکن است در شما حساسیت ایجاد کنند همچون انواع پفک، ترشی، چیپش و سس خودداری کنید.
  • چنانچه بعد از جراحی دچار مشکلاتی همچون انسداد بینی، خرخر شبانه، کاهش شنوایی، تنفس دهانی و غیره شدید حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

جهت آشنایی با دکتر نازنین ابدالی می توانید به صفحه اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

یک × 3 =