مراقبت های بعد از جراحی لوزه

مراقبت های بعد از جراحی لوزه از مهم ترین نکات این جراحی می باشد که روند بهبودی را سریع تر می کند. به ۲ بافت توده ای بزرگ در پشت گلو لوزه و به بافت های توده ای کوچکی در بالا گلو آدنوئید گفته می شود. کار هر دو آن ها مبارزه با عفونت می باشند. به جراحی برداشتن لوزه ها ، تونسیلکتومی و به عمل برداشتن آدنوئید ها ، آدنوئیدکتومی گفته می شود. گاهی فقط لوزه ها برداشته می شوند و اگر آدنوئید ها بزرگ و عفونی شوند هم زمان با جراحی لوزه ، آن ها نیز برداشته می شوند. پس از تونسیلکتومی نیاز به مراقبت وجود دارد که برخی از آن ها در قسمت پایین ذکر شده اند.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

مراقبت در صورت خون ریزی لوزه ها

برخی از افراد پس از تونسیلکتومی دچار خون ریزی می شوند. معمولاً 4 تا 8 روز پس از عمل اتفاق می افتد.

دکتر ابدالی تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی لوزه از شما می خواهد در صورت خون ریزی موارد زیر را رعایت فرمایید:

• آب یخ بنوشید و بنشینید و استراحت کنید.
  • اگر مقدار زیاد خون ریزی داشتید یا خون ریزی که متوقف نمی شد، بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید.

همچنین ایشان راه های جلوگیری از خون ریزی را نیز برایتان بازگو می کند:

• بعد از جراحی تا زمانی که گلو در حال بهبود است ، سیگار نکشید و به مناطق پر از دود نروید. دود ممکن است باعث تشدید خون ریزی گلو شود.
  • یک کیسه یخ خرد شده را در یک حوله بپیچید و طبق دستور روی گردن خود قرار دهید.
  • از آب داغ برای شستشو صورت و استحمام استفاده نکنید.
  • از نوشیدن مایعات یا خوردن غذاهای گرم ، تند یا دارای لبه های تیز (مانند چیپس) خودداری کنید.
  • از غرغره یا مسواک زدن با شدت زیاد اجتناب کنید. دندان های خود را به آرامی مسواک زده و دهان خود را طبق دستور شستشو دهید.
  • سعی کنید دچار سرفه یا عطسه نشوید. در صورت سرماخوردگی یا حساسیت به پزشک خود اطلاع دهید. او ممکن است دارویی برای جلوگیری از عطسه و درمان آلرژی تجویز کند.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه - دکتر نازنین ابدالی

مراقبت های دارویی

داروهای ضد درد

ممکن است برای تسکین یا کاهش درد به شما دارو داده شود. قبل از مصرف دارو منتظر نباشید تا درد شدید شود.

اگر هنگام غذا خوردن درد دارید ، قبل از شروع ، از داروهای ضد درد استفاده کنید.

آسپرین مصرف نکنید. این دارو ممکن است خطر خون ریزی شما را افزایش دهد.

آنتی بیوتیک ها

این دارو به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

آنتی بیوتیک ها را تا زمانی که عفونت ها کامل از بین بروند مصرف کنید ، حتی اگر بهبودی کامل به دست آورده اید. دارو را طبق دستور مصرف کنید.

اگر فکر می کنید دارو به شما کمکی نمی کند یا عوارض جانبی دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر به هر دارویی حساسیت دارید به پزشک تان اطلاع دهید.

لیستی از داروها ، ویتامین ها و داروهای گیاهی که مصرفی تهیه کنید. مقادیر و زمان و دلیل مصرف آنها را نیز ذکر کنید.

در موارد اضطراری لیست داروهای خود را همراه داشته باشید.

مراقبت های غذایی

مراقبت های بعد از جراحی لوزه - دکتر نازنین ابدالی

غذا و نوشیدنی

مهم است که مایعات کافی بنوشید. این کار را برای بهبود درمان ، کاهش خطر خون ریزی و جلوگیری از دست دادن مایعات انجام دهید.

شما باید چند روز پس از جراحی رژیم مایع یا رژیم غذایی نرم استفاده کنید.

بستنی بخورید و اغلب مایعات خنک مانند آب ، آب سیب یا انگور و نوشابه بنوشید.

آب پرتقال یا آب گریپ فروت ننوشید. مرکبات ممکن است به گلو آسیب برساند.

در صورت ناراحتی معده ، می توانید غذاهای نرم و ساده مانند ژلاتین ، سیب ، بستنی و سیب زمینی پوره شده بخورید.

بعد از آن که به راحتی توانستید غذاهای نرم بخورید ، به آرامی شروع به خوردن غذاهای جامد کنید.

مایعات و غذاهای سرد به تسکین گلو کمک می کند.

از خوردن غذاهای تند که می توانند به لوزه شما آسیب برسانند ، خودداری کنید.

اگر در غشا مخاطی مشکل دارید ، از مصرف شیر و غذاهای لبنی خودداری کنید. لبنیات می تواند باعث سرفه شود و به محل جراحی تان آسیب برساند.

خودمراقبتی

این دسته از مراقبت های بعد از جراحی لوزه ، از اهمیت بسیار بالایی برخورداند ، پس در رعایت آن ها کوشا باشید.

1. از یک مرطوب کننده خنک در خانه استفاده کنید تا به مرطوب کردن هوا و تسکین گلو کمک کند.
  2. استراحت کنید و فعالیت خود را به مدت 7 تا 10 روز پس از عمل محدود کنید.
  3. بهبودی کامل ممکن است 2 تا 3 هفته طول بکشد.
  4. از افرادی که مبتلا به سرماخوردگی ، گلودرد یا آنفولانزا هستند دوری کنید. زیرا ممکن است به دلیل ضعیف بودن بدنتان شما نیز دچار بیماری های واگیردار شوید.
  5. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره رانندگی کنید یا به سر کار برگردید.

دکتر نازنین ابدالی ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ، بعد از انجام هر پروسه مراقبت های مربوطه را برای مراجعه کنندگان خود شرح داده و در امر بهبودی به آنان کمک شایانی می کند.

3.9 14 رای ها