مراقبت های بعد از جراحی پلک

مقاله پیش روی شما به جهت آگاهی یافتن نسبت به نکات و مراقبت های بعد از جراحی پلک تهیه شده که با دانستن آن ها می توانید اطلاعات خود را در این زمینه کامل کرده و دوران نقاهت آسان تری را سپری نمایید. دوره نقاهت جراحی پلک در همه یکسان نبوده و به نحوه مراقبت های بعد از جراحی پلک توسط بیمار و شرایط فیزیکی او بستگی دارد.

نکات و مراقبت های بعد از جراحی پلک

درمان ورم چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی : در وهله اول باید بدانید ایجاد ورم و کبودی پس از جراحی پلک امری طبیعی بوده و شما می توانید به جهت از بین بردن ورم بعد از عمل پلک از کمپرس یخ در 3 روز اول و پس از آن از کمپرس گرم بعد از عمل پلک استفاده نمایید.

از بین بردن جای بخیه عمل پلک : هرچند اسکار و جای بخیه ها به تریج از بین خواهد رفت اما برای تسریع در روند درمان جای بخیه عمل پلک توصیه می شود از پمادهای تجویز شده توسط پزشک بهره بگیرید.

کشیدن بخیه عمل پلک : معمولا در جراحی بلفاروپلاستی از بخیه های جذبی استفاده شده و نیازی به کشیدن آن ها نمی باشد اما چنانچه بخیه ها از نوع جذبی نباشند باید حدود 1 هفته بعد برایکشیدن بخیه پلک چشم هایتان به مطب جراح پلک مراجعه نمایید.

طریقه خوابیدن پس از عمل بلفاروپلاستی : به هنگام خوابیدن باید مراقب باشید پلک ها به بالش و زمین ساییده نشده و به آن ها فشاری وارد نگردد. همچنین به منظور کاهش ورم چشم بعد از عمل پلک می توانید به کمک 2 بالش ، سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

به گفته دکتر نازنین ابدالی ، جراح پلک در مشهد ، اقداماتی که پس از جراحی بلفاروپلاستی تا زمانی که جراح پلک برای شما مشخص می کند نباید انجام دهید به شرح زیر می باشد:

1. خم شدن
  2. گریه کردن
  3. کتاب خواندن
  4. استفاده از لنز
  5. تماشای تلویزیون
  6. فعالیت های ورزشی
  7. آرایش کردن چشم ها
  8. بلند کردن اجسام سنگین
  9. کار کردن با لپ تاپ ، کامپیوتر و موبایل

مراقبت های بعد از جراحی پلک

دیگر مراقبت های بعد از جراحی بلفاروپلاستی :

• به هنگام تعویض لباس مراقب تماس پلک ها با لباستان باشید.
  • پیشنهاد می گردد برای پیشگیری از خشکی چشم از قطره اشک مصنوعی استفاده نمایید.
  • مصرف نمک را تا حد امکان به صفر نزدیک کنید چرا که سدیم موجب تشدید تورم می شود.
  • به جهت کنترل درد پس از عمل جراحی پلک از مسکن های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از بروز سرگیجه و سیاه رفت چشم سعی کنید به صورت ناگهانی از زمین بلند نشوید.
  • استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی روند ترمیم زخم ها را کند می کند لذا از آن ها دوری نمایید.
  • به منظور پیشگیری از تحریک چشم ها در مقابل نور خورشید و باد توصیه می شود از عینک آفتابی در بیرون از منزل استفاده کنید.

با رعایت نکات بیان شده می توانید در روند بهبودی تورم بعد از جراحی پلک تا حد بسیار زیادی موثر و مفید واقع شوید. همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نتیجه نهایی عمل جراحی پلک پس از 4 تا 6 ماه و گاها حتی تا یک سال بعد ظاهر خواهد شد اما ماندگاری آن دائمی می باشد.

چه زمانی بعد از جراحی پلک بخیه ها کشیده می شود ؟

بخیه های مورد استفاده در جراحی پلک به دو صورت جذبی و کشیدنی می باشند. در صورتی که بخیه های شما جذبی نباشد،لازم است یک هفته بعد از جراحی به پزشک مراجعه کنید تا بخیه های شما را بکشد. بعد از کشیده شدن بخیه ها احساس راحت تری خواهید داشت و نتایج اولیه جراحی قابل مشاهده خواهد بود. به دلیل دستکاری شدن لایه های زیرین چشم در هنگام جراحی مقداری کبودی و تورم طبیعی بوده که ممکن است میزان تورم در دو پلک متفاوت باشد و چشم ها نامتقارن به نظر برسند. به همین علت لازم است صبور باشید و در روزهای اول بعد از جراحی ، نتیجه عمل را قضاوت نکنید.

چه مدت بعد از جراحی پلک می توان به حمام رفت ؟

تا یک هفته بعد از جراحی و تا زمانی که چشم شما پانسمان دارد، حمام رفتن مجاز نیست و نباید موجب مرطوب شدن و یا خیس شدن زخم های خود شوید.بعد از کشیده شدن بخیه ها و برداشتن پانسمان با مشورت پزشک می توانید به حمام بروید.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

مصرف داروها بعد از جراحی بلفاروپلاستی چگونه است ؟

بعد از جراحی پزشک داروهایی برای شما تجویز می کند که این دارو ها می تواند شامل مسکن هایی برای کاهش درد باشد. احساس کشیدگی در پلک ها بعد از جراحی امری طبیعی است که برای این منظور پماد های چرب کننده تجویز می شود تا بیمار در هنگام پلک زدن اذیت نشود. ممکن است برخی افراد بعد از جراحی احساس خارش یا سوزش به علت خشکی چشم داشته باشند به همین علت می توانند از قطره های چشمی یا اشک مصنوعی استفاده نمایند تا مشکل آن ها برطرف شود. برای جلوگیری از عفونت بخیه ها لازم است پماد های آنتی بیوتیک را روی محل برش های ایجاد شده بمالید که ممکن است استفاده از این پماد ها موجب تاری دید در افراد شود که موقتی بوده و بعد از قطع مصرف دارو برطرف می شود. در نهایت برای از بین بردن جای بخیه ها می توانید از کرم های ترمیم کننده استفاده نمایید.

نحوه خوابیدن و استراحت بعد از جراحی پلک چه می باشد ؟

در هفته اول بعد از جراحی پلک توصیه می شود بیشتر استراحت کنید ؛ زیرا چشم ها حساس شده و احتمال تاری و دو بینی در آن ها وجود دارد. به همین علت لازم است استراحت داشته باشید و چشمانتان را زیاد حرکت ندهید. برای خوابیدن توصیه می شود به صورت طاق باز با قرار دادن چند بالش در زیر سر استراحت کنید. این امر موجب کاهش التهاب و تورم در چشم های شما می شود. تا زمان بهبودی کامل هرگز روی صورت خود نخوابید.

تغذیه بعد از جراحی پلک چگونه می باشد ؟

داشتن تغذیه مناسب می تواند تاثیر بسیاری در تسریع روند بهبودی داشته باشد. بهتر است از غذاهای سالم و کم چرب و سبک استفاده نمایید. نوشیدن مایعات زیاد توصیه می شود. هم چنین لازم است از مصرف نمک خودداری کنید زیرا تورم را افزایش می دهد. از مصرف نوشیدنی های الکلی و استعمال دخانیات لازم است پرهیز نمایید.