نکروز بینی بعد از عمل و شیوه درمان آن

نکروز بینی عارضه ای است که باعث از بین رفتن یا مرگ بافت پوست و استخوان بینی می شود و لازم است جدی گرفته شود. در این عارضه هرچند نادر ولی ناخوشایند ، بافت بینی بعد از جراحی بینی ممکن است در اثر عدم دریافت اکسیژن دچار سیاهی شود. این عارضه معمولا با نشانه های مختلفی همراه است و هر چند جزو عارضه های نادر پس از عمل بینی است ولی به دلیل ایجاد بافت مردگی باید حتماً توسط پزشک معالج ، پیگیری و درمان شود. برای اینکه از بروز این عارضه و سایر عوارض بعد از عمل بینی در امان بمانید رعایت یک نکته مهم و حیاتی یعنی انتخاب یک جراح بینی خوب را فراموش نکنید.

نکروز بینی - دکتر نازنین ابدالی

انواع نکروز بینی

• نکروز انعقادی که در آن سلول های استخوان دچار کمبود اکسیژن می شود.
  • نکروز آبکی که در پی ابتلا به عفونت یا التهاب حاد ، سلول ها دچار آسیب دیدگی می شوند.
  • نکرز پنیری عارضه ای است که در آن در بافت استخوان لخته خون ایجاد می شود و از نظر شکل ظاهری ، شکلی شبیه به پنیر دارد.
  • نکروز فیبرینوئید که در آن ، فعالیت عروق خونی دچار اختلال می شود.

علائم نکروز بینی چیست ؟

علائم نکروز بینی شامل سیاه شدن رنگ پوست و از بین رفتن بافت پوست بوده و درد به همراه خواهد داشت. تحلیل رفتن و کاهش حجم بینی ، التهاب و درد شدید ، تغییر رنگ پوست و سیاه یا کبود شدن بینی از علائم شایع تیرگی بینی بعد از عمل می باشد.

علل نکروز بینی چه مواردی را شامل می شود ؟

• اختلال در کارکرد صحیح عروق بدن
  • دستکاری بیش از حد بافت بینی در حین جراحی و تخریب شدن بخشی از بافت بینی
  • استفاده نادرست از داروی راکوتان پس از جراحی رینوپلاستی
  • تزریق ناصحیح ژل برای فرم دادن به بینی یا رفع مشکلات سطحی آن
  • تکنیک جراحی نامناسب به کار گرفته شده در حین جراحی به دست پزشک معالج
  • استعمال دخانیات یا مصرف مشروبات الکلی قبل و بعد از عمل
  • عدم رسیدن خون به قسمتی از بافت بینی و عدم تامین اکسیژن برای سلول های زنده و به خطر افتادن زیست بافت بینی و تغییر رنگ بافت بینی و سیاه شدن آن

آیا تزریق فیلر باعث نکروز بینی می شود؟

تزریق فیلر به بینی در صورت اجرا به روش غیر اصولی می تواند بینی را در معرض خطر نکروز و سیاه شدن پوست و بافت بینی قرار دهد. فیلر ها بعنوان فرم دهنده یا پر کننده ها برای رفع نواقص سطحی استفاده می شوند و در صورتی که تزریق کننده از تخصص و مهارت کافی برخوردار نباشد یا ژل مورد استفاده از کیفیت خوبی برخوردار نباشد می تواند عوارضی از قبیل کبودی و تغییر رنگ پوست و نکروز بینی را به همراه بیاورد.

برای پیشگیری از نکروز بینی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

پیشگری از بروز عارضه ای مانند نکروز یا سیاه شدن پوست بینی و بسیاری از عوارض دیگر ، ارتباط مستقیمی با فاز انتخاب جراح بینی دارد. اگر برداشتن لایه چربی در حین عمل ، به شکلی نامطلوب انجام شود و عدم خونرسانی به بافت و پوست بینی را به همراه بیاورد ، می تواند موجب سیاه شدن پوست بینی شود.

آیا تزریق کورتون موجب بروز نکروز بینی می شود؟

یکی از راه های کاهش ورم بینی ، تزریق کورتون است. اگر استفاده از آمپول کورتون ، در زمان مناسب و با دوز مناسب انجام نشود می تواند موجب از بین رفتن بافت زنده پوست بینی و نکروز شود. کم تجربگی جراح در انتخاب زمان و دوز مناسب می تواند این عارضه ناخوشایند را موجب گردد و باعث بروز عارضه ناخوشایند و خطرناک بافت مردگی بینی بعد از عمل شود.

چه روش هایی برای درمان نکروز بینی وجود دارد ؟

درمان نکروز یا تیره شدن بافت بینی یک فرایند پیچیده است که گاهی برای دستیابی به نتیجه رضایت بخش و رفع مشکلات و ناهنجاری های بر جای مانده از این بافت مردگی در بینی ، انجام چند عمل جراحی مورد نیاز خواهد بود. بازگرداندن بافت از دست رفته در بینی طبیعتاً با چالش های زیادی روبرو است و اجرای آن باید به دست یک جراح با مهارت بسیار زیاد سپرده شود.
گاهی در اجرای درمان نکروز بینی ، از غضروف های نقاط مختلف بدن مثل غضروف گوش و دنده استفاده شده و در برخی موارد نیز از پروتز برای ترمیم بافت آسیب دیده استفاده می شود.

چه افرادی در برابر نکروز بینی آسیب پذیرترند؟

افراد سیگاری یکی از گروه ها با آسیب پذیری بیشتر در برابر نکروز بینی می باشند. سیگار کشیدن ، جریان خون به بافت های بینی را محدود کرده و در نتیجه ، اکسیژن کافی به بافت بینی انتقال پیدا نخواهد کرد.
افراد دیابتی گروه آسیب پذیر دیگری هستند که ممکن است در معرض این عارضه ناخوشایند سیاه شدن بینی بعد از عمل قرار گیرند. دیابت باعث آسیب دیدگی اعصاب و عروق شده و می تواند موجبات تیرگی پوست بعد از عمل جراحی را همراه داشته و احتمال ایجاد نکروز را افزایش دهد.